mandag 23. mai 2011

Første halvdel av Laos

Nå er vi i Vang Vieng, en ”backpacker-aktig” by nord i Laos. Da vi ankom var vi klare for litt festing – noe det så langt på turen har vært lite av!

Sist jeg skrev var på mandag, da hadde vi akkurat ankommet Chang Rai nord i Thailand. Vi tok buss, tùk tùk og båt for å komme over grensen til Laos. Vi fikk visum og vekslet penger, og fant oss en fint og billig hostell. Vi var i byen Huay Xai; et sted det ikke skjer så mye annet enn at folk ankommer fra Thailand og at folk skal på Gibbon Experience. Som jo var grunnen til at vi var der! Det er en todagers tur inn i jungelen i Laos, der man går, kjører i zipline (har det et norsk ord?) og bor i trehytter – og forhåpentligvis får se gibboner. Det er aper som er svarte eller oransje, uten hale. Veldig søte! Organisasjonen jobber for å bevare jungelen, apene og resten av dyrelivet. Vi var innom dem på mandagen for å få litt info, og vi ordnet bussbilletter til torsdagen når vi skulle videre.

På tirsdagen møtte vi opp klokken åtte, vi så en introduksjonsvideo, før vi kjørte to timer mot der turen vår skulle starte. Vi var en gruppe på 14 backpackere, de fleste fra England og Canada. Vi begynte i en liten village i jungelen og gikk videre innover. Etter hvert fikk vi utdelt utstyr til ziplinene.

Jentene med zip-utstyr

Mari klar for zipping

Vi hadde 100 prosent ansvar for oss selv – litt skummelt! Vi satte på seletingen selv og føyk av gårde på linene (guiden dobbeltsjekket festet første gangen, da). Det var moro!! For en frihetsfølelse :D
Etter gåing og zipping ble vi delt i grupper, og fikk hver våre trehytter. Vi tre bodde på hytte med en hyggelig jente fra Nederland. For å komme til hytta måtte man zippe; den var flere titalls meter over bakken. Flott utsikt! Det kuleste var at vi etter ca ti minutter fikk se tre gibboner :) Det er absolutt ikke garantert at man får se dem på turen, så det var utrolig gøy at vi fikk sett dem!

Utsikten fra trehytta vår

Hytta

Vi fikk servert middag, så solnedgangen og spilte kort, før det bar tidlig til sengs.

Vi ble nemlig vekket halv seks dagen etter.. Fysj. Vi dro på tur for å lete etter gibboner, men så ingen. Resten av formiddagen gikk/zippet vi rundt til andre hytter.

Søte andebabyer på vei tilbake

På torsdagen var det opp kvart på seks, og vi hørte gibbonene ”synge”. Rar, pipende synging i morgentåken :) Etter frokost begynte vi på tilbakeveien, zippet og trasket tilbake til landsbyen vi startet i, og kjørte tilbake til Huay Xai. Vi rakk akkurat lunch og en dusj før bussen til Luang Prabang gikk. Turen vare 13 timer, så vi var fremme klokken seks på morgenen fredag morgen.

Etter å ha funnet hostell leide vi sykler, og syklet litt rundt i byen. Vi tok båt over elven for å se et tempel og en grotte – stusselige greier i grunn. Haha.

Inn i grotten

Etter lunch syklet vi litt rundt, før vi gikk opp alle trappene til en hill for å se solnedgangen.
Deretter var vi på Night Market. Vanligvis syns jeg de selger mest shit og lort på sånne markeder, men her var det faktisk mange fine ting!

Vi spiste middag og la oss tidlig, etter litt for mange netter uten ordentlig seng! Vi tok buss klokken ni til Vang Vieng, altså backpackerstedet, vi fant hostell og chillet på et spisested der de viste Friends. Mange av stedene gjør det her – god stemning! Vi dro ut – hurra, og på tide ;)

I går var vi på morsom tubing, men det skriver jeg om i neste innlegg!