fredag 6. mai 2011

Siste blogginnlegg fra Singapore

Da har omsider dagen kommet - dagen som virket utrolig langt unna da det i desember begynte å gå opp for meg den impulsive utvekslingsplanen min skulle bli virkelighet. Siste dag i Singapore. Jeg har skrevet det før og jeg skrive det igjen; tiden har aldri gått fortere. Det føles som nettopp at jeg var trist fordi jeg måtte si ha det til dere hjemme og var redd for at å være her skulle bli skummelt og ensomt.

Så feil kan man ta!! Jeg har hatt det så fint her at jeg ikke har rukket å ha hjemlengsel. Jeg kjenner at det blir veldig trist å dra herfra, men samtidig gleder jeg meg masse til å se dere igjen! :)

Jeg ble ferdig med siste eksamen på tirsdag, og siden det har jeg stort sett ordnet praktiske ting før avreise. Og drukket. Jeg er for gammel for tre på rad!! I kveld skal jeg i bursdagsfest, siste utekveld i Singapore, før jeg tar fly til Burma med seks andre klokken 09 i morgen tidlig. Nå er klokken snart 19 på kvelden, og jeg er snart ferdigpakket, og rommet mitt er snart ferdigvasket. Nå skal vi ha siste middag og si ha det til Anna, før det bærer til Sebastian med tingene jeg ikke skal ha med på reisen - og så på fest. Håper ikke det blir for sentimentalt!!

I går var jeg med på noe interessant; en politisk rally (hva er det norske ordet? Valgkamp-ting?) med opposisjonspartiet til Singapore. PAP, People's Action Party, har styrt i Singapore i Gud vet hvor mange år. De hadde den samme presidenten i årevis, han blir sett på som landsfader i Singapore, mye fordi hans politikk (omsttridt, skal det nevnes!!) bygde opp landet fra å være stusselig til fabelaktig (i alle fall økonomisk sett) slik det er i dag. Men landet har jo ikke kommet hit uten å "knuse noen egg", så mange er selvsagt misfornøyde med politikken og reglene. Uansett, de vi så på i går er opposisjonspartiet til PAP, og de stresser veldig med at valget er hemmelig. Folk er redde for at det skal bli oppdaget at de stemmer på andre partier enn PAP. De har oppnådd fantastiske ting, men de visse metoder for å sørge for at de beholder makten. Blant annet blir nabolag der mange stemmer på andre partier enn PAP straffet ved at de får mindre penger bevilget.

Folk var i alle fall utrolig entusiastiske! Kult.







I morgen bærer det altså til Burma, vi reiser først til Inle Lake, og videre til Bagan. Det blir utrolig spennende å dra dit - det er jo et ganske annerledes land! Telefonene våre kommer ikke til å virke der, og det er vel neppe mye internett å snakke om. Det skal faktisk bli litt deilig med en pause fra pc-skjermen, etter å ha sittet mye foran Macen dette semesteret - Facebook er en ting, men veldig mye av skoletingene foregår over nettet her.

Skriver sikkert igjen her neste gang jeg har internett ;)
Hej då og nyt våren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar