tirsdag 5. april 2011

Jentetur til Kuala Lumpur

Da er jeg i gang med en ny uke etter et fin helgetur med Margrethe, Toril og Carlotta til Kuala Lumpur. Jeg må fortelle om torsdagen først!

På torsdag var jeg nemlig hos en norsk matte-professor, som underviser på NUS. Han inviterer vært semester alle norske studenter på NUS og alle NUS-studenter som skal på utveksling til Norge hjem til seg. Fin initiativ. Han hadde bestilt nok pizza til 25 mennesker..

Nam! Var hyggelig å prate litt med Singaporeanerne. Vi fikk skremt dem litt med fortellinger om kulde og høye priser.. Haha. Får håpe de fremdeles gleder seg ;) Vi spurte dem om hvorfor de hadde valgt akkurat Norge, men fikk ingen veldig klare svar. Sikkert litt tilfeldig. Stakkarne må betale for fullt semester på NUS når de går på gratis skole i Norge, det syns jeg er litt ufint. Men det er vel nettopp derfor jeg har gratis plass her.

Endte egentlig opp med å snakke mest med selve professoren, han var en komisk type. Klassisk "gal" matte-mann! Jeg fikk diagnosen på norsk skole og mange andre interessante/rare hypoteser om diverse.. Morsomt.

Tidlig på fredag dro vi med en flott buss på en fem timers tur til KL. Malaysia består hovedsaklig av jungel, så det meste av turen var på en stor vei mellom palmer og andre buskevekster. Vi kom frem tidlig på ettermiddagen, og styrte litt med hostellet vi hadde bestilt - han som drev det var litt fjern. Men han viste seg å være en kul kar :) Området vi bodde i var ikke kjempenydelig, men det var veldig sentralt - gåavatand til det viktigste :) Utsikten var av "lokale hjem":

Toril sine foreldre har bodd  KL, så hun har vært der mange ganger før, og fikk dermed rollen som guide. Kjekt!

Vi spiste lunch før vi dro til KL Tower. KL er egentlig kjent for sine to Twin Towers (verdens høyeste, tror jeg?), Petronas Towers, men det er vanskelig å få billetter til å dra til toppen av dem, så i stedet dro vi til et annet høyt tårn, der vi kunne se på Twin Towerne. Bare synd at vinkelen ikke var helt ypperlig:

I heisen
Petronas Towers

Kul foran tårnene

Med i billettprisen var et lite dyrehagebesøk. Holdt denne lille krabaten:

De andre jentene ville ikke holde den - men tror du ikke han slang den over Margrethes nakke for det?? Haha, i overkant frekt, men hun tok det bra ;)

Ett døgn gamle mus.. Æk.
Vi spiste god kinesisk mat, bare forstyrret av en crazy kakkelakk som pilte rundt bordet vårt - til en gammel servitrise tok ansvar og tråkket på den. Masse god mat for ingen penger :)

Etter det tok vi "fish spa" - da dypper man føttene inn i små "basseng" med masse fisker - som umiddelbart begynner å spise på føttene dine. Haha, en utrolig merkelig følelse! Det var tre ulike basseng med forskjellige størrelser på fiskene, de minste bare nappet/kilte, de største beit. Det var gøy. Skal liksom fjerne den døde huden, men det vet jeg ikke om de klarte på meg :P

Se a!! Iiiiik :)

Etter det dro vi til Reggae Bar, vi tok noen drinker der i den "chille backpacker"-stemningen.

På lørdagen dro vi til Batu caves, som er et stort hellig hinduistisk område femten minutter utenfor sentrum. Man kommer først til en stor hindu-statue (verdens største? Usikker), fulgt av en bratt trapp der aper går løst. Vi matet dem og tuslet oppover (svette!!). Det var varmt i KL, føltes varmere enn i Singapore.

Stygge duen

Mange stygge duer

Ja, det var bratt

Ida er sliten

Så kom man til en stor grotte. Inni den var det noen religiøst ting som foregikk. Det dryppet vann og det var masse duer der inne.

Etter en stund der reiste vi til Little India og China Town. Det var litt morsomt å sammenligne med Singapores tilsvarende områder! I Singas Litte India er det mange fler restauranter, og omtrent bare indere. KL er veldig multietnisk, så i LI der var detmasse ulike folk - og vi slet med å finne restauranter! Jeg trengte jo min daglige indiske lunch... (Ja, jeg spiser det fremdeles til lunch hver dag.)

14-kroners BH'er

Vi gikk videre til China Town, der tuslet vi på et marked der de solgte ting vi ikke ville ha. Avsluttet med en kopp yasmin-te.

Så bar det til et shopping-senter! Det er massevis av shoppingsentre der.

Park utenfor sentret

Petronas Towers oppå sentret

En norsk restaurant inni sentret!

Gomle, gomle - fra Starbucks

Det det også er massevis av der, er muslimer. Det var jo i og for seg ikke uvant, men det var litt uvant at så godt som alle damene vi så, gikk i slør. En del gikk også i heldekkende svarte ting (husker ikke navnet), det må være ekstremt varmt.. =/ De har en del ufine regler der. Blant annet kan en mann skille seg fra kona si ved å sende henne en SMS tre ganger om at han vil skille seg. (Tidligere var reglen at han måtte si til henne tre ganger at han ville skilles, men det ble jo selvsagt litt for tungvindt for den stakkars mannen, så da ble SMS-regelen innført.) Når de skilles får mannen det meste av verdiene til kvinnen.

Vi spiste Middle eastern (namnamnam) og ordnet oss, og ble kjent med noen folk på hostellet som vi vorset med.

Dro først på en sky bar - der fikk vi sett tårnene ordentlig! :)

Basseng i baren - ikke smart å bli for full her!

Gode rasperry daiquiries!

Og videre til et utested. Gøy!

På søndagen var vi ganske trøtte, så det gikk mest i spising og "henging" på et kjøpesenter. Og vi så litt PR-greier for Formel 1/Grand Prix som er neste helg i KL. Det var masse reklame/PR og "bil-folk" der allerede, så det blir nok stappfullt der neste helg!

Da jeg begynte å filme var de ordentlige Formel 1-bilene ferdige, så fikk bare denne stusselige filmen av en annen type bil:

Vi tok bussen hjem på kvelden - snork.

I går var jeg på ANSAs karrieredag. Jeg er jo ikke helt klar for å gjøre noen karriere helt enda, men det var en super-fristende middag inkludert i billetten (haha, matvrak) - pluss at det uansett er interessant å høre på norske bedrifter som driver her i Singapore. Det hadde vært kult å jobbe her!! Det mest aktuelle for meg var vel DnB NOR; de fleste andre bedriftene var shipping-selskaper. Fikk en del annen info da, så det var fint å ha vært med. Og maten på kvelden var GOD.

Nå er det leggetid! Nattinatt :)