onsdag 16. mars 2011

Siste innspurt før ny reisehelg

I morgen ettermiddag drar jeg til Bangkok, så tenkte å skrive et siste innlegg før reisen. Det har i grunn ikke skjedd noe veldig revolusjonerende siden sist. Jeg har hovedsakelig vært på skolen, og hadde min siste mid term exam i går. Denne gangen følte jeg meg faktisk forberedt, men den gang ei..!? Jeg er jo vant til å få spørsmål ganske rett fra boken, men spørsmålene jeg fikk var mer spesifikke enn forventet. Jaja.

I den ene timen i sted fikk vi ”overraskelses-assignment”, det vil si at alle måtte skrive en ”Reaction Paper” på 15 minutter på slutten av timen. Uff da.

La det likevel være sagt at jeg lærer mye her, om ikke alt! ;) Jeg syns egentlig det mest spennende er å lære om de ulike landene rundt her og om kulturelle forskjeller fra det jeg er vant til. Og slik lærdom er det masse av! :) Det blir stadig brukt eksempler fra Singapore og andre land i Asia i timene, og jeg har hatt gruppeoppgaver om både Thailand og Singapore.

A propos Thailand-prosjektet, jeg må fortelle en morsom historie fra det prosjektet. Hadde en liten klassisk "Østen-Vesten"-episode (veldig generalisert) forrige uke. Vi er tre Singaporeanere og to utvekslingsstudenter fra Europa på gruppen. Da vi hadde gruppemøte hadde de tre fra Singapore definitivt gjort mest; de hadde i grunn laget type 90 prosent av presentasjonen/prosjektet. Utvekslingsstudenter er kjent for å ikke gjøre veldig mye når de er her, så mange Singaporeanere vil ikke ha oss på gruppen på sånne oppgaven. Forståelig nok.

Uansett, jeg hadde dårlig samvittighet, så jeg sa at han andre utvekslingsstudent og jeg kunne ta presentasjonen vi skal ha for de andre i klassen, siden vi hadde bidratt minst til å samle informasjon. Da ble de skikkelig glade! Hehe, litt komisk; de er kjempeflinke til å skrive oppgaver og de tar helt av på (i overkant fancy) PowerPointer, men når det kommer til å stå foran mennesker eller å snakke i grupper, da er de utrolig sjenerte. Så de var lykkelige over å slippe å presentere og jeg var lykkelig over å ikke å ha trengt å jobbe så mye med prosjektet - så da endte det opp med at alle var glade.

Blir jo interessant å holde en presentasjon på engelsk da, det er jo en del år siden sist jeg gjorde noe lignende. Ordner seg ;)

Ellers følger jeg utviklingen i Japan på Aftenpostens nettsider, det ser helt grusomt ut :( Veldig trist lesning. Jeg er ikke bekymret for min egen del, men jeg snakket med en utvekslingsstudent i går som nå vurderte å dra hjem fordi han var redd utslippene kunne nå Singapore. Satser på at det ikke er så ille! Det er langt unna, og sannsynligvis regner det vekk før det kommer så langt.

I kveld spiste jeg nybakt brød med brunost!! Det var herlig. Margrethe fikk en utfordring fra guttene om å bake brød - og den tok hun jammen :D Og hun hadde brunost fra familien sin som var her for et par uker siden. Herlig!


Kose med osten

Følelse av NORSK, altså!


Nå er det leggetid. Natta og farvel :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar