onsdag 5. januar 2011

Hei!

Ja, jeg begynner allerede å gå tom for titler til innleggene.. ;) 

I går kveld var kjempegøy. Det var mange som hadde møtt opp, jeg tror det er 400-500 internasjonale studenter her i år (ifølge en usikker kilde). Det er så gøy når alle er pratsomme og alle vil bli kjent med alle! Så nå har jeg snakket med folk fra alle verdens deler (mhm, også kalt verdensdeler), bortsett fra fra Afrika, tror ikke det er noen derfra her. God stemning, rolig drikking og mingling. Her er et bilde av de tre jeg har blitt best kjent med så langt:

Caprice og Catrina fra Canada, og Mary fra N. Z.
Det er så vidt det går å få lastet opp bilder nå. Har fremdeles ikke fått hjelp med å fikse nettuttaket her, arg! Men det trådløse fungerer helt greit. Jeg prøvde Skype for første gang nå, og det gikk ganske bra.

I dag våknet jeg tidlig av ekstremt sterk sol - det er visst ikke bare overskyet her likevel! ;) Så jeg er Svette-Ida! Jeg dro til et sted litt utenfor campus for å kjøpe meg telefon, det ble en fresh, gammal Samsung. Skjønner ikke stort av den (den har jo ikke innstillinger for noe!!), men den funker til å ringe og til å sende meldinger. Nummeret er +65 913 09 825. Har også fått adressen min;

Ida Aasgaard
27 Prince George's Residence, NUS
Residence 2
Block 8, level 6, room K
Singapore, 118425

Eller noe i den duren :)

Ellers i dag har jeg vært litt på "sight seeing" rundt på campus, det er jo som sagt veldig stort. Går gratisbusser rundt her hele tiden. Jeg tror egentlig det er gåavstand til det meste her, men siden man blir svett etter å ha beveget seg i type fem minutter (særlig jeg!!), så tar alle buss. Ville egentlig finne et sted for å lese litt og være i solen, men det var ikke så lett. Alle sittesteder er liksom i skyggen, tror ikke folk soler seg veldig mye på skolen ;)

Ellers er fakultetet jeg skal gå på Faculty of Arts and Social Science, men jeg vet fremdeles ikke helt hvilke fag jeg skal ta. Jeg har et "friår" på bacheloren og kan velge hva jeg vil, det er deilig! Ser ut til at det blir noen mediafag, og noen fag om sørøstasia. Jeg må ta fem fag for å få semesteret godkjent av NTNU. Det betyr veldig mye mer arbeidsinnsats enn det jeg er vant til fra Norge.. En del norske studenter har jo typisk holdningen "jeg skal jo bare stå", men de asiatiske har nok en litt mer konkurrerende holdning. Så det skal bli spennende å gå på skole mot disse råtassene! :) Men jeg er her jo for å gjøre andre ting enn å gå på skole, det er masse jeg vil oppleve. Så planen er ikke å gjøre tonnevis av skole (ikke bli skuffet nå, pappa!), selv om det som sagt kreves mye mer her. Men det blir jo spennende å lære noe nytt og.

Her er litt utsikt fra gangen utenfor rommet mitt:



Leiligheter, et supermarket og tennisbaner på residencen
Og et bilde av bussene som kjører rundt her:


I kveld blir en sosial kveld, det skjer to ting. Tidlig på kvelden er det Welcome Party for internasjonale studenter, med mat og musikk, tror jeg. Husker ikke helt hva slags organisasjon som arrangerer det. Senere i kveld skal jeg ut på byen her for første gang, det er i regi av en gruppe utvekslingsstudenter (som har vært her lenger). Hver onsdag er det Ladies' Night, da får visst jenter komme gratis inn på utestedene og gratis/billig drikke (Tror det generelt er billigere for jenter, men på onsdager er det ekstra billig.). Så vidt jeg har skjønt er det dyrt å dra ut her, alkoholen er i alle fall dyr. Morsomt å se folk fra andre land få skikkelig bakoversveis av alkoholprisene, de er litt under eller like høye som de norske. Dette arrangeres i alle fall hver onsdag. Jeg tror det er litt vanskelig å komme inn på singaporeanerene, visstnok litt sjenerte av seg, så det blir nok satset mer på å skape et godt miljø de internasjonale studentene imellom, i alle fall i første omgang.

Det var vel det, for denne gang :) Hej då!

3 kommentarer:

  1. Hei!

    Så fint du har truffet noen nye venner, jeg regnet med at det ville gå raskt. Det er utrolig hvor lett det er å komme i kontakt med ukente når man er langt hjemme fra. Spennende å bli kjent med mange nye mennesker fra ulike deler av verden.

    Det er snart morgen hos deg. Du må ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  2. Glemte en ting, hvis det er varmt... iskrem stedet jeg fortalte om heter Udders. MRT til Novena så ligger den rett ved United Square shopping centre. (Inngang fra gaten)

    --Kristin

    SvarSlett
  3. Det er varmt, ja ;) Skal notere det! Ja, det er kjempelett, og det er bra. Særlig når mange også reiser alene. Det er veldig spennende, ja! :)

    SvarSlett